UTHYRNINGSPOLICY

Q.      Detta ingår i hyran

Upptäcker du ett fel i din lägenhet eller i huset gör du en felanmälan. Det kan du göra på denna hemsida. Vi brådskande ärenden skicka sms eller ring Pär Stärner, 073-0885492.


Vissa saker i din lägenhet ansvarar du själv för, till exempel byte av säkringar och glödlampor. Detta gäller även de lampor som sitter i kyl- och frysskåp samt i spis. Du ansvarar även för rengöring av frånluftsventiler och golvbrunnar. Andra tjänster ingår i hyran och utförs av oss.


Exempel på service som ingår i hyran:

      • Justering och service av kranar.
      • Rensning av stopp i avloppssystem som ej orsakats av dig själv genom tex hår eller matrester. Se mer info nedan.
      • Reparation av kyl- och frysskåp, spis och tillval.
      • Felsökning och reparation av elanläggning.
      • Justering och tätning av fönster och dörrar.
      • Reparation och utbyte av lås och låsdetaljer.



Q.     Detta ingår INTE i hyran

Du som hyresgärst har vissa skyldigheter, exempel på detta är:

      • I samtliga hyreskontrakt har du som hyresgäst tagit på dig ansvaret att hålla din entre fri från snö och is. I de fall du hyr en bilplats ska du även skotta och sanda den.
      • Rensa silar och vattenlås. Då och då får du lätta på locket och rensa bort gammalt hår och smuts som fastnat i silen. Denna sil ska rengöras vid behov.
      • Elutag som lossnat från väggen. När du använt ett eluttag behöver du dra ur stickkontakten. Då är det viktigt att man håller i både vägguttaget och stickkontakten. I de fall man endast drar i sladden händer det att väggutaget följer med. Skulle detta hända står du som hyresgäst för reparation.


Q.      Flyttständning


Vid utflytting rekomenderar vi att du anlitar en städfirma, för att säkerställa att kraven för flyttstäd uppfylls.
Uppfylls inte kraven för flyttstädningen debiteras du för städkostnaden.

Om du väljer att själv flyttstäda finns en checklista till din hjälp nedan.

Checklista

Q.  Hemförsäkring

Som hyrersgäst ansvarar du för att en gällande hemförsäkring finns.


Q.  Husdjur

Husdjur är ej tillåtet om inte särkskild överenskommelse träffats.


Q. Hyresinbetalning

Hyran inbetalas i förskott till anvisat bankgiro sista vardagen före varje månadsbörjan. 


Q. Internet

I de lägenheter där fiber finns indraget via Mora stadsnät (fn samtliga förutom Skålmyrsvägen) ansluter du dig via open universe. Se länk.


Q.  Parkering

Hyresgäster med egen bil hyr bilplats. Gäster parkerar på angiven plats.


Q.  Respekt

Vi förväntar oss att alla visar hänsyn till sina grannar.

Q.  Rökning

Rökning i din lägenhet är ej tillåtet. Om det vid utflyttning visar sig att rökning har förekommit i lägenheten, ansvarar du som hyresgäst för kostnader för eroderlig sanering.


Q.  Sopsortering

Sortera ditt avfall i en brännbar fraktion(grå tunna) och i en komposterbar fraktion(brun tunna).

Alla förpackningar och tidningar skall sorteras ur soporna.

De ska lämnas till någon av återvinningsstationerna i kommunen.

Även farligt avfall och el- och elektronikavfall skall sorteras ut och lämnas separat till kommunens återvinningscentral.


Hämtas av sopbilen

    • Matavfall - komposterbart hushållsavfall
    • Restavfall - det hushållsavfall som återstår efter att allt som kan återvinnas på annat sätt är utsorterat.


Lämnas till återvinningsstationen

    • Glasförpackningar
    • Metallförpackningar
    • Plastförpackningar
    • Papperförpackningar
    • Tidningar och trycksaker


Lämnas till återvinningscentralen

    • Elavfall
    • Farligt avfall
    • Metallskrot
    • Wellpapp
    • Trädgårdsavfall
    • Brännbart grovavfall
    • Träavfall (obehandlat, behandlat, impregnerat)
    • Deponi (porslin, glas, spegel, keramik, cement, betong m.m.)
    • Däck (både med och utan fälg)


Q. Tvätt

För de fastigheter med gemensam tvättstuga finns regler i respektive tvättstuga. Bokning av tvättid sker i kalender i tvättstugan. Namn skall noteras även vid spontan tvätt. Rengöring av maskiner, borttagning av ludd samt avtorkning av golv skall ske efter varje tvätt.